Hur väljer jag rätt storlek på min damcykel?
Storleken på din damcykel avgörs delvis på din kroppslängd. Beroende på vilken typ av cykel du är ute efter kan även beninnerlängd vara viktigt, det gäller i synnerhet på sportcyklar som MTB, landsvägscykel och gravelbikes. På vanliga standardcyklar är det inte lika petigt, där handlar det mest om att ramen ska matcha din generella kroppslängd. Den allra vanligaste storleken på damcyklar för standard är 51 cm men det förekommer även ramstorlekar i 47 cm och 55 cm. Är du väldigt osäker på vilken storlek du har är du varmt välkommen att kontakta oss för att bringa klarhet i detta. I övrigt kan du finna en generell storleksguide här. Notera att storlekarna överlappar varandra, om du märker att din kroppslängd matchar både 47-ram och 51-ram så passar bägge dig, men du kommer garanterat känna dig mer bekväm med den ena eller den andra. Då är det bästa att komma in för en provcykling för att få en känsla av vilken storlek just du föredrar.
Vad är skillnaden mellan en damcykel och en herrcykel?
Den största skillnaden på herr- och damcykel sitter i vridstyvheten i ramen. Det är dock mer korrekt att kalla det lågt respektive högt insteg då man inte kan könsbestämma vem som föredrar vad. Det finns många karlar som föredrar en cykel med lågt insteg (dam) för det är smidigare att hoppa av och på. Framförallt i stan om man rör sig mellan flera olika platser och ska navigera sig mellan fotgängare och bilar, då kan det vara en fördel. Likadant finns det många tjejer som föredrar en ram med högt insteg (herr) eftersom den har en mer vridstyv konstruktion, d.v.s när man tar i så vrider sig inte cykeln lika lätt i sidled, vilket gör cykeln mer stabil. Nu finns de förvisso även ram med lågt insteg som är förstärkta för att vara just mer vridstyva, det gäller framförallt på elcyklar.
Ska man ha en barnstol så är det mest praktiska att montera den på en cykel med lågt insteg. Sitter där ett barn baktill kan det bli vingligt att luta cykeln mycket när du ska hoppa på, för att inte tala om att det är direkt olämpligt att kicka benet graciöst bakåt när du ska hoppa upp.
Förutom ramen brukar så kallade damcyklar ha ett smalare styre, då kvinnor rent generellt har smalare axlar än män. En annan anatomisk anpassning för dam är sadeln som är lite bredare. Både styret och sadeln är dock delar som är lätta att byta ut för att det ska passa en själv optimalt.
Vad är bra damcykel-tillbehör?
Du kan utrusta din damrcykel med hur många tillbehör som helst, exempel på det är packväskor, mindre ramväskor och korgar. Även skärmar om det inte ingår i originalutförandet för att undvika massa stänk på dig själv och din omgivning. Flaskhållare är ett måste på en sportcykel och praktiskt även för en långpendlare. Ett tillbehör som verkligen blivit stort på sistone som ett svar på alla cykelstölder är att installera GPS-tracking, i synnerhet på elcyklar men även på “vanliga” cyklar. Sen ska man ju inte glömma cykellås! Även om din damcykel redan är utrustad med ett ramlås är det inte dumt att säkra upp ytterligare med en kätting som du kan surra fast cykeln. Det är ett billigt sätt att minska stöldrisken.
Hur underhåller jag min damcykel?
Din damcykel håller längre om du tar hand om den. Därför är det viktigt att hålla den ren från smuts som sliter och ärgar på delarna. Glöm inte att smörja in rörliga delar vid behov. Slitagedelar behöver bytas ut med tiden så var uppmärksam på det och se till att allt fungerar som det ska. Behöver du hjälp är du välkommen till våra butiker och verkstäder.
Tänk på:
- Efterdra alla skruvar och muttrar då och då (viktigt med pedalerna).
- Lämna in din cykel för service och underhåll med jämna mellanrum. Det ökar cykelns livslängd.
- Kontrollera att hjulen är fastskruvade (ej skeva eller skadade).
- Se till att du har rätt lufttryck.
- Kolla så att pedaler och pedalarmarna är hela och fastskruvade.
- Se till att kedjan är rengjord och oljad (smörjmedel för cykelkedjor som är anpassat för årstid) och att den har rätt spänning (10-20 mm).